Procedure for principper
Procedure for principper
Fællesbestyrelsen har ifølge folkeskoleloven og den dertil hørende styrelsesvedtægt pligt til at udarbejde principper for skolens virke, herunder en række emner i forhold til undervisningen, men også i forhold til andre pædagogiske og administrative forhold.
Fællesbestyrelsen udarbejder tillige i henhold til lovgrundlag og styrelsesvedtægt for dagtilbud principper for en række emner vedr. personalesammensætning, pædagogiske aktiviteter og – metoder, dialog og samarbejde samt økonomiske og administrative forhold.
I alle de tilfælde, hvor det giver mening i forhold til fællesbestyrelsens mål for et styrket pædagogisk fællesskab mellem skole og dagtilbud, udarbejdes principperne som fælles-principper, som er gældende for såvel dagtilbud som skole.
I arbejdet med principper er det vigtigt:
- at sikre en effektiv arbejdsgang og struktur i forbindelse med udarbejdelse og revision af principper
- at sikre at alle relevante parter høres/informeres om nye principper
- at sikre at praksis løbende bliver evalueret og stemmer overens med principperne, enten for at justere på praksis eller justere på principperne.
Følgende procedure følges ved udarbejdelse/revision af principper for Flakkehaven og Flakkebjerg Skole:
- Når fællesbestyrelsen ønsker udarbejdet et princip aftales det, hvem der udarbejder udkast.
- Det aftales samtidig om princippet skal til høring på personalemøder inden godkendelse
- I særlige tilfælde kan principper godkendes inden diverse høringer, og så vil høringerne i stedet foregå efterfølgende og princippet vil derefter kunne justeres
- Alle godkendte principper offentliggøres på hjemmesiden
- Relevante parter informeres om det godkendte princip
- Én gang årligt drøfter fællesbestyrelsen, om de godkendte principper skal revideres. Dette gøres ved, at ledelsen fremlægger et oplæg til drøftelse/behandling.
Vedtaget af Fællesbestyrelsen den 17. september 2019