Krop, sanser og bevægelse

Fristedet

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

 

I Fristedet har vi fokus på børnenes motoriske udvikling. Vi ser det som vigtigt, at børnene i Fristedet motiveres til at bruge deres krop. De kropslige erfaringer som barnet får, danner grundlag for en god grundmotorik og for at det senere kan lære sig færdigheder, som f.eks. at læse og spille instrumenter.

Udendørsaktiviteter.

På vores legeplads er der rig mulighed for at få kroppen rørt og få brugt alle sanser.

Børnene kan bruge rutsjebaner, gynger, klatretræer, kolbøttestænger, hoppe i sjippetov og cykle med Fristedets cykler.

På boldbanen har vi masser af plads til at spille fodbold, rundbold og arrangere stafetlege eller konkurrencer - eks. med vand.

Dernæst benytter vi os af at arrangere gåture i nærområdet.

Fristedets aktiviteter foregår som oftest udenfor og vi er ude i al slags vejr - regn, solskin, blæsevejr, snevejr. Derfor opfordres forældrene til at tage tøj med til børnene, som er tilpasset vejrudsigten.

Indendørs aktiviteter.

Vi har adgang til gymnastiksalen på skolen, hvor vi leger forskellige boldspil. Vi har mulighed for at klatre i ribber, danse - stop dans - just dance.

På stuerne har vi ofte gang i kreative aktiviteter, hvor fin motorikken bliver styrket. Det foregår bl.a ved leg med lego, klippe/ klistre, lege med perler eller hjælpe med madlavning i køkkenet.

Siden er sidst opdateret 10. marts 2021